woensdag 21 mei 2014

This means WAR

Really.
This whole gardening thing should be fun, but it's not at the moment.
We had a thunderstorm and rain last night which is a thing to be happy about when you have a vegetable garden. I was not.
My basil was munched, the snails were in my thyme (which according to the net they should not have been because they hate the smell!), holes in my bell pepper plant and even my cucumber and bean plants were bending over with snails.
No fun at all.
Echt.
Het (moes)tuinieren zou rustgevend moeten zijn ofzo, maar nu is het dat eigenlijk helemaal niet.
We hadden een fikse onweersbui afgelopen nacht en natuurlijk is dat superfijn voor alle plantjes. Ze snakten wel naar een beetje vocht. Maar dat was maar de helft van wat ze echt nodig hebben, want als hun blaadjes aangevroten zijn dan kunnen ze natuurlijk niet hard gaan groeien! Ik was niet blij.
Mijn basilicum was voor een deel weg, de citroenmelisse was ook alweer gekrompen, mijn komkommer lag plat, mijn bonen gebogen door het gewicht van slakken en gaten en geknapte steeltjes bij de bladeren van mijn paprika.
Niet leuk.

So this morning I went out and picked up every snail and slug who has been an uninvited guest in my herb and vegetable beds.
All my beer traps were full......
Dus vanochtend stapte ik in mijn pyjama naar buiten en pakte ik elke (naakt)slak die ik kon vinden in de tuin. Alle biervallen zaten vol.....

O and I ripped out a pumpkin seedling because I was just too impatient and wanted to see if it was germinating.
En daarbovenop trok ik ook nog eens de wortel van een pompoenzaailing stuk omdat ik in de aarde aan het wroeten was om te kijken of er iets gebeurde. Zucht.

Breathe in, breathe out. It's just my first year.........
Vooral blijven ademhalen, het is nog maar mijn eerste jaar.....

For my own insanity I am keeping this checklist when encountered with a slimy animal:
Om me niet al te veel op te winden houd ik maar deze checklist aan als ik een slijmerig dier tegenkom:


 

Eew! Get out get out get out! These slugs are the worst......
Eeeeeeew! Ga weg ga weg ga weg! Deze soort naaktslakken zijn het ergst...

 

Muncher. Into the beer.
Nog zo'n knabbelaar. Hop in het bier.

 

Dead-leaf eater. He may stay (as well as the yellow and pink ones)
Deze eet dode blaadjes. Hij mag blijven (dat geldt ook voor de roze en gele huisjesslakken)

 

Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooo no babies!
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee geen babies!


After popping about 25 snails/slugs into a beer container this morning (eew) I am really really looking forward to warmer days and less snails/slugs. And less holes in my veggies. You probably can imagine I am a bit frustrated right now :)
Any tips are 150% percent welcome!

Nadat ik dus ongeveer 25 (naakt)slakken had opgepakt (eew) en in een bierval had gestopt kijk ik enorm uit naar warmere dagen en minder slakken. En hopelijk dan ook minder gaten in mijn blaadjes. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat ik een beetje gefrustreerd ben haha :)
Alle tips zijn meer dan welkom!

9 opmerkingen:

  1. Hier is het ook vreselijk met de slakken! Bleeeeehg! Normaal doe ik het niet, maar dit jaar heb ik slakkenkorrels gestrooid..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik ook maar gedaan. Ik las alleen ergens dat ze na de regen niet meer werken dus vanavond er nog maar wat neerleggen..... Zo vies en zulke veelvraten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Here in the UK Slug Nematodes are a big thing. You order them on-line, they arrive in a small packet which you keep in the fridge until ready, then you dilute the contents in water and water into the ground (which you then need to keep wet for a few days). The nematodes are microscopic and kill slugs and snails organically, without harming anything else. If you apply them regularly, they work incredibly well, I use them every year throughout the spring/summer months. Good luck! Beth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I've seen those! I will definately try it. Right now I am just catching them in the mornings and in the evenings. I really hope it will help... Thanks for the advice!

      Verwijderen
  4. I can understand your frustration. I have been through and I am inexperienced in this field. But since I can do only container gardening, I don't get these snails and slugs but there are enough other pests to pester us.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I saw this on pinterest......http://lisamendedesign.blogspot.ca/2012/06/penny-ball-tuesday-tidbit.html
    This repels slugs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thanks Preeti! I heard about the use of copper to repel slugs. It looks lovely as a sphere :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vreselijk, die slakken!
    Hier is het soms ook zo erg dat ik op sommige dagen wel 8 slakken uit het konijnenvoer moet halen... Blech...
    Ik gebruik als het te erg wordt en om net gezaaide plantjes biologische slakken korrels. Niet schadelijk voor vogels die de slakken eten en ook niet voor huisdieren en kinderen.
    http://www.ecostyle.nl/tuin/slakken/producten
    Misschien een idee?
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nana, die heb ik inderdaad! Ik heb net ook weer een beetje gestrooid en een mega bierval neergezet. Ik ben benieuwd!

      Verwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx